Pres, stress og præstationsangst

Ingen af os kommer gennem et helt liv, uden i perioder at føle os pressede eller stressede. Det er helt naturligt og kan dukke op af mange årsager. Kortere perioder med stress er der ikke noget ’farligt’ i, men fortsætter det for længe, kan man gå helt ned med flaget og få svært ved at overskue tingene, og føler måske, at man ikke slår til. Det kan der heldigvis laves om på, men det er vigtigt, at få hjælp, for stress påvirker også ens evne til at handle.

  • Stress er meget normalt. DU er helt normal, og du kan komme ovenpå igen.
  • Stress kan opleves fysisk ved f.eks. hovedpine, hjertebanken, ondt i maven, sved eller næseblod.
  • Det kan blive svært at sove og at huske.
  • Noget du selv kan gøre er at bede om hjælp, tale med nogen om det og få frisk luft.
  • Meditation har stor effekt på stress, både på kort og længere sigt.

Rigtigt mange unge mennesker oplever at have stress, føle pres eller have høje forventninger til sig selv, fordi samfundet kræver meget af unge.

Vi har alle sammen prøvet at være stresset eller presset gennem nogle perioder af livet, nogle gange i kortere perioder, andre gange lidt længere. Det er da, når vi kommer hen i de længere perioder med pres og stress, at det kan gå galt.

Følelsen af stress eller pres kan komme af mange årsager, det kan f.eks. være mange lektier eller at man har sagt ja til for meget. Et vedvarende længere pres kan til sidst ende med stress, hvis man ikke får koblet af undervejs eller i tide.

Det er vigtigt for kroppen at få slappet af og komme ned i gear efter at have været tvunget til at fungere i et højere tempo.

Det kan også være, man har høje forventninger til sig selv. Det kan komme, fordi man gerne vil gøre det så godt så muligt, gøre sine forældre stolte, komme ind på drømmeuddannelsen eller noget helt fjerde.

Men forventningerne kan også ende i stress. Det sker især, når man ikke kan opfylde de høje forventninger, man sætter til sig selv, og så begynder at komme efter sig selv. Hvis det sker, kan der komme en følelse af, at man ikke er god nok.

Stress kan føles meget forskelligt. Tegn på stress kan være, når du oplever at

  • have hjertebanken
  • have hovedpine
  • have ondt i maven
  • blive svimmel
  • have svært ved at sove
  • få svedeture
  • du ikke har lyst til at spise
  • ryster på hænderne
  • svært ved at huske
  • angst
  • næseblod

Alle tegnene er måder, din krop prøver at fortælle dig, at du ikke passer på dig selv og at du har brug for ro. Stress kan gøre, at du ikke kan passe et arbejde eller din skole, og tit kan du også få depression eller angst oveni. Hvis du oplever noget af det her, er det en god ide at søge hjælp.

Hvordan kan jeg mindske min stress?

Der er nogle forskellige gode råd til, hvordan man kan undgå stress eller blive mindre stresset. Hvis du synes, at rådene er svære at bruge, så er det helt normalt. Når man er stresset kan det nemlig også være svært at holde koncentrationen og man kan have det sådan, at man synes at ens hjerne ikke kan det, den plejer.

  • Du kan prøve at få et overblik og struktur. Her kan du starte dagen med at skabe et overblik/struktur over, hvad du skal nå i dag. Her kan du også sætte tidspunkter på, hvornår hvilke opgaver skal laves, eller hvornår du skal hvad. Husk at være realistisk for ellers hænger det ikke sammen.

  • Eller prøv at prioritere din tid. Når du har overblik over dine opgaver, skal du prioritere dem. Hvad er vigtigt og hvad kan vente. Det kan være rigtig svært, men det kan hjælpe med at få mere ro på. Vi kan ikke være god til det hele, og det er heller ikke meningen. Husk at hold lidt fri og lav noget du synes er sjovt alene eller med andre.

  • Undervejs prøv at gøre en ting ad gangen, så kan du bedre koncentrere dig

  • Du kan snakke med dine forældre, lærer og venner om forventninger. Ofte har de ikke de høje forventninger du regner med. Det, at snakke forventninger, kan virke beroligende.

  • Prøv at holde pauser så får du ny energi. En pause kan være at du lige sætter dig udenfor og trækker vejret eller går en tur.

  • Prøv at trække vejret dybt, for at få pulsen ned og får dig til at slappe af. Én metode er at mærke, hvordan det føles, når du trækker vejret dybt et par gange og derefter tælle dine åndedrag. Når du når til ti kan du begynde igen ved ét. Hvis du glemmer, hvor du kom til, så bare start ved ét igen, og fortsæt så længe, et giver mening for dig.

  • Du kan også dyrke meditation eller mindfulness. Hvis du er så stresset, at du ikke kan planlægge, prioritere eller ‘bruge din fornuft’, er det en god idé at komme ned i kroppen og ‘væk’ fra tankevirksomheden.

Hvad kan jeg gøre?

Hvis du går med en følelse af at være stresset eller er i tvivl om, om du er det, er det en god ide at snakke med nogen om det, selvom det kan være svært. Du kan altid komme forbi i BACKSTAGE og tage en snak med os, vi er altid klar til at lytte, støtte og hjælpe. Sammen kan vi finde en løsning på, hvordan vi bedst kan hjælpe dig, som bliver efter dine behov og ønsker og det i det tempo, du kan.