Angst

Angst er noget, der hjælper os med at overleve. På den måde, er den en ven, som vi alle har med, så vi kan klare os. Men nogle gange kan angsten ligesom tage helt kontrol over os. Måske synes vi, det er uden grund og forstyrrer – det kan endda blive svært at leve sit liv helt frit og naturligt. Man kan få ondt i maven, svede, blive lammet eller lukke sig inde.

Uanset, hvor stærk angsten føles, kan man få det bedre igen. Det er en rigtig god idé at søge hjælp, for der findes mange måder at tage sig af det på.

  • Angst kan føles fysisk, f.eks. ondt i maven, uro, anspændthed mm.
  • Angst kan give tankemylder og bekymringer, irritation mm.
  • Man kan komme til at isolere sig.
  • Angst kan skyldes mange forskellige ting.
  • Fobier er også en slags angst. F.eks. araknofobi (angst for edderkopper).
  • Alle oplever angst i forskellig grad gennem livet. DU ER OK.

I bund og grund er angst en naturlig reaktion, som skal hjælpe os med at overleve. Derfor er det noget, vi alle sammen oplever. For nogen kommer angsten dog til at fylde så meget, at det er forstyrrende, og det kan dukke op tilsyneladende uden grund.

Måske kan det blive svært at leve dit liv, for hvornår får du angst igen? Hvis du har det sådan, begynder du at ville undgå situationer, hvor angsten kan opstå. Det kan f.eks. betyde, at du ikke kommer i skole og lukker sig mere og mere inde i sig selv. Hvis du har det sådan, er det en rigtig god ide at søge hjælp.

Hvordan er det at have angst?

Angst kan komme til udtryk på mange måder, og der er ikke nogen rigtig eller forkert måde, at have angst på. Her er nogle eksempler på, hvordan man kan have det:

Fysisk kan du opleve at du bliver meget anspændt i kroppen samtidig med, at der er en vis uro. Oven i dette kan du også få hjertebanken, begynde at svede voldsomt, ryste på hænderne, få kvælningsfornemmelse, søvnproblemer, oplevelsen af at kroppen ikke ‘lystrer’ og ondt i maven. Du kan også opleve et panikanfald. Disse tegn bliver ved med at være til stede

Følelsesmæssigt kan du opleve at bekymre dig meget, men generelt kan angsten komme til at fylde så meget, at det kan være svært at føle andet, fx vrede, usikkerhed og svigt. Du kan også føle dig meget irritabel og føle dig forvirret.

Tankemæssigt er du måske godt klar over, når du får angst, at det ikke altid giver mening at få angst lige da, men du har svært ved at bekæmpe det. Dine tanker kan være et stort mylder og du kan have svært ved at koncentrere dig

Socialt kan du udelukke dig mere og mere fra fællesskabet og det at være sammen med andre, men det kan også være, du har behov for få, meget tætte relationer

Det er meget forskellige hvorfor nogle mennesker får angst og det kan komme til udtryk på lige så mange måder. Det at have meget angst, kan også være medfødt, altså spiller dine gener måske en rolle. Også din opvækst kan have en betydning:

Hvis du er vokset op et sted, hvor der har været grund til at føle sig utryg, er der en risiko for, at du bliver ved med at føle dig utryg. Nogle kan have angst omkring noget, der er meget konkret såsom højder, edderkopper og elevatorer. Det er det, man kalder fobier. For andre kan det være konkrete situationer, der kan udløse angst. Andre igen har svært ved at finde ud af, hvorfor de har angst, den er bare kommet.

Uanset hvilken form for angst eller angstproblematik du har, kan det være rigtig svært at snakke med andre om. Man kan få en føle at man er mærkelig og at man er den eneste, der har det sådan. Det er man ikke - der er mange, der har problemer med angst, og man kan arbejde med det, så man får det bedre.

Hvad kan jeg gøre?

Det er altid en god ide at snakke med andre om sin angst. Hvis der er en voksen, du har tillid til, kan du altid prøve at tage en snak med vedkommende. Desuden er du altid velkommen i BACKSTAGE. Her er vi altid klar til at lytte, støtte og hjælpe dig med at finde en løsning. Vi tager os den tid, det tager for dig at blive tryg, og sammen kan vi finde ud af, hvad der er muligheder med dine ønsker og behov.